fredag 14. mars 2014

Valg av farver - estetisk og emosjonelt

Anette Willemine med bloggen Sunhome har skrevet dette fine innleget om farger og hvordan de påvirker oss. Hun er finalist til Årets mest inspirerende blogginnlegg.

Hvis du vil stemme på Anette Willemines innlegg er alt du trenger å gjøre å klikke "Liker" i slutten av innlegget!

Du kan også skrive i en kommentar at du ønsker å stemme på Anette! :-)

Valg av farver - estetisk og emosjonelt

Din egentlige alders tid er summen av de tidløse øyeblikk i ditt liv. (Per Arneberg)

Farveopplevelsen er knyttet til alle sanseopplevelser. Fra de første begrepsmessige bestemmelser av farve har farven faktisk hatt en dobbeltrolle som gjenstands- og opplevelseskvalitet. Også grensen mellom farvepsykologi og farvesymbolikk er flytende. Jeg har alltid synes det har vært spennende å se hvordan farvene påvirker oss, samt forstå mer om hvorfor de gjør det på så ulikt vis. Gjennom min glede over kunsthistorie lærer jeg mye om hvordan farver har hatt ulik betydning gjennom tidene. I middelaldermaleriet kunne man for eksempel se at farvene hadde en dobbelt oppgave, nemlig å gjengi personens utseende, så vel som personens indre kvaliteter.


I dag vet vi altså at farver har en estetisk-emosjonelle virkning på oss mennesker. Noen mener sågar at hvert individs farvevalg er et uttrykk for individuelt temperament. Hva tror dere? Velger du dine favorittfarver utfra humør eller det du mener er vakkert og tiltaler deg mest? Eller kanskje begge?

I dag viser jeg hvordan mine valg av farver er ganske så gjennomgående, stabile og varige over tid. Det dempede uttrykket er det som tiltaler meg mest, både emosjonelt og estetisk. Av og til kan jeg slå til med en sterkere farve, men det er alltid forbigående og i liten skala. Slik har det alltid vært. "Toner i moll" kalte jeg en collage jeg laget i februar. Egentlig ganske passende for hvorfor jeg opplever disse farvene komfortable.

Jotun har nettopp kommet med et nytt farvekart, og det tok ikke lang tid før jeg så hvilken av de tre farvegruppene jeg likte best. At de har valgt å kalle den for "New Comforting" passer godt med mine opplevelser av en slik farvepalett. Jeg velger derfor å vise en collage med noen av mine bilder hvor denne farvepaletten har vært i bruk i mitt eget hjem, samt to moodboards jeg laget i 2011 og nå i februar 2013.

Ønsker dere en fin og kreativ dag!

Anette Willemine



Moodboard laget i februar 2013


Moodboard laget i september 2011.
Foto © Anette Willemine Solheim

8 kommentarer:

  1. Det oser av fredfull ro og harmoni. Innbydende og vakkert. Stil og eleganse. Dette er farger som tiltaler meg veldig og jeg elsker stilen din! Det må være en fryd å kunne trå inn i alt dette vakre som du omgir deg med! At farger påvirker oss i forskjellig grad er sikkert. Jeg kan f. eks. ikke ha en rød vegg (blir irritert og stresset), men er glad i små doser av rødt. De fargene du har her er akkurat slike farger som jeg blir glad av og som jeg kan nyte uten noe tegn på irritasjon! Avslappende og vakkert som resten av ditt hjem!! Du gir glede bort ved å dele med oss! Du er råflink med interiør og nydelige bilder tatt av en dyktig fotograf! Jeg ønsker deg lykke til videre og håper du vinner selv om det er enormt mye flott rundt omkring i Norges land! Hilsen Vigdis, Stavanger

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen, tusen takk, Vigdis! Jeg blir fattig på ord og rørt over så skjønn tilbakemelding! <3 Det er så hyggelig å vite at jeg kan inspirere!
      Ønsker deg en strålende dag!
      Stor klem til deg

      Slett
  2. Heia Anette Willemine ;))
    Nydelige bilder!

    God helg til deg skjønne Franciska !

    Smil og klem
    Camilla .

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for at du heier, Camilla! :) Setter stor pris på det!
      Ha en nydelig dag!
      God klem til deg

      Slett
  3. Du gir så mye til andre av inspirasjon, så jeg håper virkelig du vinner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Heidi! Kjempehyggelig å høre!
      Ha en glad søndag!
      Klem til deg

      Slett
  4. Heia deg! Dette fortjener du :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Huldra! Så hyggelig sagt!
      Ha en nydelig dag!
      Klem til deg

      Slett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...